صبر کنید ...

همه چیز در مورد تومور مغزی

atc-tmmd-131002-2.jpg

تومور مغزی

یک توده غیر طبیعی از سلول ها، که در داخل یا خارج از بافت مغز قرار میگیرد. تومور مغزی میتواند یکی ازخطرناکترین تومور ها در بدن باشد چرا که مغز محل کنترل تمامی فعالیت های بدن است . با این حال وجود یک تومور در مغز لزوما ممکن است کشنده نباشد.

تومور مغزی

به طور کلی میتوان آن را به دو دسته ی خوش خیم و بد خیم تقسیم کرد:

تومور خوش خیم

این غده ها رشد آهسته ای دارند و به بافت های اطراف خود گسترش نمیابند. معمولا خطرناک نیستند و با جراحی میتوان آن را برداشت.

تومور بد خیم

رشد سریع تری دارند و میتوانند به بافت های اطراف نیز گسترش یابند. این غده ها خطرناک هستند و میتوانند به مرگ منجر شوند.

اگر مبتلا به تومور مغزی هستید میتوانید با مراجعه به سایت آدرس مطب و شماره تماس پزشکان متخصص مغز و اعصاب شیراز را مشاهده نمایید.

تومور های مغزی با توجه به سلول هایی که از آن ها ایجاد میشود، به 4 دسته تقسیم میشوند:

انواع تومور مغزی

  • گلیوما: سلول‌های گلیال سلول‌های غیر عصبی هستند که از سلول‌های عصبی حمایت می‌کنند و به عملکرد آنها کمک می‌کنند و در هر نقطه ای از مغز میتوانند رشد کنند.
  • مننژیوما: نوعی تومور مغزی است. مننژیوماها غشاهایی هستند که مغز را احاطه میکنند.
  • آدنومای هیپوفیز:نوعی تومور خوش‌خیم است و در پایه مغز، در غده هیپوفیز رشد میکند.
  • تومورهای غلاف عصبی:از سلول‌های شوان تشکیل می‌شوند.این سلول ها رشته های عصبی را احاطه میکنند و میتوانند در تمام نقاط سیستم های عصبی محیطی (PNS) رشد کنند.

تومور مغزی

علت دقیق تومور مغزی مشخص نیست اما برخی عوامل خطر ابتلا به آن را مورد بررسی قرار میدهیم.

عوامل ابتلا به تومور مغزی

سابقه خانوادگی: اگر فردی در خانواده شما به تومور مغزی دچار شده باشد، خطر ابتلا به آن در شما نیز بالا میرود.
در معرض تابش: قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس و یاپرتوهای گاما
برخی بیماری های ژنتیکی: برای مثال بیماری ژنتیکی مانند سندرم لی-فرومین (سندرم لی-فرومین یک بیماری ژنتیکی نادر است که باعث افزایش خطر ابتلا به تومورهای مغزی، تومورهای غدد درون‌ریز و سایر مشکلات سلامتی می‌شود)، میتواند خطر ابتلا به اومور مغزی را افزایش دهد.
مصرف برخی داروها:مصرف برخی دارو ها مانند داروهای شیمی درمانی میتوانند خطر ابتلا به تومور را افزایش دهند.

شیوه شکل گیری تومور مغزی

با جهش های ژنتیکی در سلول های گلیال یا عصبی آغاز میشود که این جهش ها باعث تکثیر سلول ها به طور غیر طبیعی خواهد شد و باعث رشد سلول ها میشود.

علائم تومور مغزی

علائم تومور مغزی میتواند خیلی گسترده باشد چرا که با وجود یک غده در مغز، هر قسمت بدن میتواند به گونه ای متفاوت علائم خود را نشان دهد(چرا که محل کنترل همه چیز در بدن مغز است پس با حضور یک تومور در مغز تمامی اعضای بدن میتوانند این را به گونه ای متفاوت نشان دهند).

  • سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • مشکلات بینایی
  • مشکلات گفتاری
  • مشکلات حرکتی
  • اختلالات شناختی

 

جمع بندی

تومور مغزی، بیماری است که به طور معمول تمامی افراد نسبت به آن وحشت دارند اما باید بدانید که به دو دسته تقسیم میشود : بدخیم و خوش خیم که در صورت ابتلا به نوع خوش خیم آن میتوانید با عمل جراحی از آن خلاص شوید.

دکتر 24 معرف بهترین پزشکان متخصص و فوق تخصص در ایران می باشد. با دکتر24 بسادگی ، 7 روز هفته از پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید. در وسایت دکتر 24 ، لیست کاملی از پزشکان متخصص در دسترس شماست و می توانید بسادگی با چند کلیک از آنها بصورت تلفنی و انلاین نوبت بگیرید. در سایت دکتر 24 تخفیف های مرتبط با خدمات پزشکی و زیبایی بصورت متنوعی وجود دارد که میتوانید از آنها بهره ببرید..

تمامی حقوق برای تیم توسعه فناوری اطلاعات کانون تبلیغات پیک نوین محفوظ است.