صبر کنید ...

روش‌های گفتار درمانی در اوتیسم

atc-rgko-281102-1.jpg

اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که بر شیوه رفتار و برقراری ارتباطات اجتماعی تاثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به این بیماری، مشکلات متفاوتی را بروز می‌دهند. تکرار بیش از اندازه کلمات، صحبت با صدای یکنواخت، ناتوانی در تولید صدا و حرف زدن، پاسخ غیر‌مرتبط به سوالات دیگران و ضعف در درک مفاهیم کلمات و عبارات از جمله مشکلات کودکان اوتیستیک هستند. درمان به‌موقع و اصولی این اختلال نه‌تنها در بهبود مشکلات گفتاری و کلامی کودکان مبتلا به اوتیسم موثر است، بلکه توانایی‌های اجتماعی‌شان را نیز تقویت می‌کند. یکی از این روش‌های کارآمد و نتیجه‌بخش، گفتار درمانی است. در این مقاله از پی جو با ما همراه باشید تا درباره این درمان و راه‌های مختلفش بیشتر با شما صحبت کنیم.

گفتار درمانی چیست و گفتار درمانگر چه می‌کند؟

گفتار درمانی یکی از زیرشاخه‌های توانبخشی است. در این روش، درمانگر با به‌کار‌گیری طیف متنوعی از تکنیک‌های موثر و کارا به درمان اختلالات کلامی و ارتباطی بیماران مختلف کمک می‌کند. تقویت عضلاتی که در صحبت کردن و تنفس نقش اساسی دارند یکی از کار‌های ثمر‌بخشی است که توسط گفتار درمانگر انجام می‌شود. این کار، ارتباط برقرار کردن را برای کودکان مبتلا به اوتیسم و سایر اختلالات ارتباطی آسان‌تر می‌کند. همچنین به‌کار‌گیری تمرین‌های گوش دادن و تمرکز در این روش، قدرت یادگیری و مهارت‌های کلامی و اجتماعی بیماران را تقویت می‌کنند. هر‌چند که بهره‌مندی از این درمان در هر سنی تاثیر‌گذار است، اما کودکی بهترین و نتیجه‌بخش‌ترین زمان برای گفتار درمانی است. برای مشاهده تمامی خدمات کلینیک های گفتاردرمانی در شیراز کلیک کنید.

گفتار درمانگر و روش‌های بهبود مهارت‌های ارتباطی در کودکان اوتیستیک

برای بهبود مهارت‌های کلامی و غیر‌کلامی در کودکان مبتلا به اوتیسم هر درمانگر ممکن است مجموعه روش‌هایی را به‌کار ببرد که با متخصص دیگر متفاوت باشد. در واقع، به دلیل تنوع اختلالات در این بیماری لازم است برای هر فرد مبتلا از روش‌های مخصوصی استفاده شود. اما به طور کلی گفتار درمانگر به کودکان اوتیستیک موارد زیر را آموزش می‌دهد:

  • استفاده درست از کلمات
  • بیان صحیح کلمات
  • بروز عواطف و احساسات
  • ریتم و سرعت صحبت کردن
  •  زبان اشاره و استفاده از دست و نماد‌های تصویری برای برقراری ارتباط؛ این کار به کودکانی که با برقراری ارتباطات کلامی مشکل دارند کمک شایانی می‌کند.
  • مهارت‌های اجتماعی

برای مشاهده بهترین مراکز گفتاردرمانی شیراز از سایت پی جو کلیک کنید و از بهترین مراکز مشاوره دریافت کنید.

روش‌های گفتار درمانی در اوتیسم
روش‌های گفتار درمانی در اوتیسم

آسیب شناس گفتار و زبان همچنین روش‌های روان‌شناختی مختلفی مانند تحلیل رفتار کاربردی را نیز در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم به‌کار می‌گیرد. در این روش، با تشویق رفتار‌های مثبت، کودک اوتیستیک یاد می‌گیرد که از رفتار‌های مخرب دوری کند. واکنش و محرکی مطلوب از جانب درمانگر پس از هر رفتار مثبت کودک کلیت این تکنیک را شکل می‌دهد. روش دیگر، رفتار درمانی است. در این تکنیک گفتار درمانگر در نقش تراپیست عمل می‌کند و منشا استرس‌های کودکان اوتیستیک را شناسایی می‌کند. بازی درمانی و گروه درمانی نیز دو روش موثر دیگر در گفتار درمانی کودکان مبتلا به اوتیسم هستند. در هنگام بازی و با قرار گرفتن در گروه مهارت‌های اجتماعی کودک تقویت شده و علائم اوتیسم بهبود می‌یابند.

سخن آخر گفتار درمانی در اوتیسم

در این مقاله به بررسی اوتیسم و روش‌های گفتار درمانی پرداختیم. از آنجایی که این اختلال در همه کودکان به یک شکل خود را نشان نمی‌دهد، به‌کار‌گیری روش درمانی صحیح اهمیت زیادی دارد. در پی جو برترین مراکز گفتار درمانی به شما معرفی شده‌اند تا از دانش و مهارت‌های بهترین متخصصان در درمان اوتیسم بهره‌مند شوید. در پروفایل اختصاصی هر یک از این مراکز به‌راحتی می‌توانید با کارشناسان صحبت کنید و از آن‌ها مشورت بگیرید. فراموش نکنید که بسیاری از کودکان اوتیستیک اعجوبه‌های کوچک و باهوشی هستند که باید در مسیر درست قرار بگیرند. تقویت مهارت‌های اجتماعی این کودکان در بروز استعداد‌هایشان نقش بسزایی دارد. بنابراین درمان را جدی بگیرید و آینده‌ای درخشان برای فرزند دل‌بند‌تان بسازید.

منبع: ایسنا

دکتر 24 معرف بهترین پزشکان متخصص و فوق تخصص در ایران می باشد. با دکتر24 بسادگی ، 7 روز هفته از پزشک مورد نظر خود نوبت بگیرید. در وسایت دکتر 24 ، لیست کاملی از پزشکان متخصص در دسترس شماست و می توانید بسادگی با چند کلیک از آنها بصورت تلفنی و انلاین نوبت بگیرید. در سایت دکتر 24 تخفیف های مرتبط با خدمات پزشکی و زیبایی بصورت متنوعی وجود دارد که میتوانید از آنها بهره ببرید..

تمامی حقوق برای تیم توسعه فناوری اطلاعات کانون تبلیغات پیک نوین محفوظ است.